بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.
چه مشاغلی برای احساساتی ها مناسب است؟
 
افرادرمانتیک و احساساتی,مشاغل برای احساساتی ها, افراد حساس و رمانتیک

اگر فردی رمانتیک و احساساتی هستید شاید در مشاغل پیشنهادی ما موفق‌تر ظاهر شوید.
خیلی از ما ویژگی‌های شخصیتی خاصی داریم که یا باید برای تغییر این ویژگی‌ها تلاش کنیم یا شغل‌مان را متناسب با خصوصیات شخصیتی‌مان درنظر بگیریم. مثلا فردی که خیلی پرهیاهو و پرجنب‌وجوش است با استخدام در یک پست اداری از حرفه‌اش راضی نمی‌شود؛ برعکس، کارکردن در محیط‌های کاری شلوغ که مشتریان زیادی دارد برای افراد کمرو و خجالتی مناسب به نظر نمی‌رسد.

افراد حساس و رمانتیک هم به محیط‌های آرام نیاز دارند. این افراد خلاقیت‌شان زیاد است و در کارها و رشته‌های مرتبط با هنر بیشتر مواقع موفق ظاهر می‌شوند و می‌توانند احساسات شاعرانه را در کارهای‌شان دخالت دهند. پس اگر جزو افرادی هستید که طبع شاعرانه‌ای دارید و البته دل‌تان نمی‌خواهد در محیط‌های پر سروصدا کار کنید یا از ارتباط با ارباب رجوع فراری هستید، توصیه می‌شود شغل‌تان را از میان یکی از مشاغل پیشنهادی ما انتخاب کنید.



ادامه مطلب...
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

ایمنی صنعتی

ایمنی صنعتی رشته‌ای است كه به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می‌شود كه با به كار گرفتن آنها می‌توان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیط‌های صنعتی به گونه‌ای مؤثر و كارا نگهداری كرد و به این وسیله یك محیط‌كار بی‌خطر و سالم برای افزایش كارایی كاركنان به وجود آورد. در محیط‌های صنعتی با وجود ماشین آلات و ابزار فراوان، غالبا كارگران در معرض خطرات گوناگون قرار دارند، با پیشرفت فن‌آوری و افزایش كاربرد ماشین آلات در تولید نیز مخاطرات و احتمال بروز حوادث در اینگونه محیط‌ها فزونی می‌گیرد. مزایای رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به شرح زیر است:

برای كارگر: 1- افزایش روحیه ۲- كاهش فشار كار ۳- كاهش جراحات و صدمات 4- كاهش حوادث ۵- افزایش راحتی ۶- افزایش حفظ رفاه و سلامتی 7- افزایش سطح بهداشت كار

برای كارفرما: 1- كاهش حوادث ۲- افزایش كیفیت محصول ۳- افزایش كارایی كاركنان 4- كاهش خطاها ۵- كاهش مخارج درمانی كارگران ۶- استفاده بهتر از نیروی انسانی ۷- كاهش مخارج تولید.



  ایمنی صنعتی علمی است كه در پیشگیری از بروز حوادث در محیط كار به یاری انسان می‌شتابد و همواره در راستای حفاظت از نیروی كار و سرمایه گام بر می‌دارد.

تعریف ایمنی عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطر، واژه (Hazard) كه در تعریف علمی ایمنی آمده است، در واقع شرایطی است كه دارای پتانسیل رساندن آسیب به كاركنان، تجهیزات و ساختمان‌ها، از بین بردن مواد یا كاهش كارایی در اجرای یك وظیفه از پیش تعیین شده می‌باشد.

هنگامی كه (Hazard) وجود دارد امكان وقوع اثرات منفی یادشده وجود خواهد داشت. كلمه (Danger) گویای قرار گرفتن در معرض یك (Hazard) است، به این ترتیب ایمنی متضاد (Danger) بوده است، و در صدد حذف خطرات بالفعل موجود در محیط كار می‌باشد.

ایمنی به طور صددرصد و متعلق وجود ندارد و عملا هم هیچگاه حاصل نخواهد شد از اینروست كه گفته می‌شود ایمنی حفاظت نسبی در برابر خطرات است. با توجه به تعریف ایمنی، مهندسی ایمنی عبارت است از «مقررات یا نظامی كه برای كاهش وقوع حوادث از طریق حذف یا كنترل خطرات به كار می‌روند) در مهندسی ایمنی صنعتی مسائلی كه در ایمن كردن محیط كار مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از:

الف- پیشگیری از حوادث  ب- عوامل انسانی  ج- طراحی و جانمایی دستگاه‌ها و تجهیزات  د- مدیریت و راهبری ایمنی ه- آموزش  و - بازرسی

حیطه فعالیت مهندسی ایمنی امروزه گسترده‌تر شده است و به شاخه‌ها و گرایش‌های گوناگون دانشگاهی گسترش یافته است كه عبارت است از:

۱- مدیریت خطر   ۲- پیشگیری از خطرات   ۳- كنترل آتش‌سوزی   ۴- كنترل خطر

یك مكان، یك كار معین و یا یك دستگاه زمانی ایمن انگاشته می‌شود كه احتمال خطر مرگ، مجروح شدن و یا ابتلا به بیماری برای كسانیكه در آنجا بوده یا با آن دستگاه كار می‌كنند در حد قابل قبول پایین باشد. به طور كلی، می‌توان چنین گفت كه میزان خطر قابل قبول با پایین آمدن سطح ایمنی، افزایش سطح ایمنی كاهش می‌یابد. در واقع بهداشت حرفه‌ای بیماری‌ها را كاهش می‌دهد و ایمنی صنعتی به كاهش تمام خطرات می‌پردازد .




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:ایمنی صنعتی ,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

آیا خطرات استفاده از کولر اتومبیل را می دانید ؟

 

پس  از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع  خودرو را روشن نمایید.

آایا می دانید دلیل انجام این کار چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی وسیستم تهویه هوای  خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما" بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.) علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها اسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) ونیز باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون)  و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) ودر مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان  باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.

   جالب است بدانید:

میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای ازاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید  در دمای بالای 60 درجه فارنهایت  پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود  که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.

افرادیکه سوار خودرویی با  پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.

  علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که :

کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را  دفع نماید.

  ((پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرالود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.))




ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

هودهای شیمی

هود شیمی نخستین سد محافظ برای کارکنان و محیط آزمایشگاه در هنگام کار با مواد خطرناک شیمیایی است. به عنوان یک قاعده کلی، هنگام کار کردن با موادی که به طور محسوس فرار هستند، یا جزء مواد فوق العاده خطرناکی هستند که اصلی ترین روش ورود  آنها به بدن از طریق تنفس است، باید از هود شیمی استفاده کرد.
تمام هودهای شیمی باید بطور سالانه بازبینی شده و تأییدیه صحت کارکرد داشته باشند.
رعایت اصول بیان شده ذیل هنگام استفاده از هود ضروری است : (برگه اطلاعات باید روی هود نصب باشد)
• فقط موادی در فضای کار، زیر هود قرار گیرد که برای انجام آزمایش به آن نیاز است زیرا بهم ریختگی و شلوغ بودن سبب اختلال جریان هوا و افزایش خطر برای کارکنان  آزمایشگاه خواهد شد.
• هنگام کارکردن، شیشه محافظ جلویی در پائین ترین حالت قرار داشته باشد.
• ظروف حاوی مواد شیمیایی حداقل 15 تا 20 سانتیمتر از دریچه ورودی فاصله داشته باشند.
• قبل از شروع بکار، کنترل شود که فن تهویه هوا سالم باشد. (جریان هوا برقرار باشد)

 

                                          


قبل و بعد از کارکردن با پرکلریک اسید ‹‹ HClO4 ›› در زیر هود، باید فضای داخل هود شسته و خشک شده باشد. زیرا در هودی که با پرکلریک اسید کار شده باشد امکان تجمع نمکهای پرکلرات به صورت پودر بسیار ریز در اگزوز خروجی وجود دارد و نمکهای پرکلرات ممکن است منفجر شوند.

 
- تهویه هوا

یکی دیگر از روشهای کاهش خطرات ناشی از مواد شیمیایی موجود در هوا، استفاده از سیستمهای تهویه هوا است، که با توجه به محیط های کاری مختلف می تواند انواع گوناگونی داشته باشد. نکته مهم در مورد این سیستمها بازبینی دوره ای و تأییدیه صحت کارکرد آنها توسط مسئولین فنی ذیربط می باشد.
 
دوش و چشم شوی اضطراری

براساس استاندارد OSHA C ]، 151 ،1910[ ، لازم است دوش ها و چشم شوی های اضطراری در مکانهایی که امکان پاشیدن مواد خورنده (Corrosive) به بدن یا چشم وجود دارد نصب شود.
- موقعیت نصب دوش و چشم شوی نسبت به محلی که با مواد خطرناک شیمیایی کار می شود نباید بیشتر از 22 متر یا 10 ثانیه زمان برای رسیدن به آن باشد.
- مکان نصب دوش و چشم شوی اظطراری باید کاملاً مشخص و در معرض دید قرار داشته باشد.
- چشم شوی باید هفته ای یکبار بازبینی شود و با بازکردن جریان آب آن ذرات احتمالی تخلیه و شستشو شود.
- به منظور جلوگیری از ورود ذرات معلق به خروجی های چشم شوی، نباید درب پوش نازلها برداشته شود.

تجهیزات ایمنی فردی (PPE) Personal Protective Equipment

تجهیزات ایمنی فردی که سدّ اولیه محافظت محسوب می شوند، به وسایلی اطلاق می شود که شخص را در مقابل استنشاق مواد خطرناک یا هر گونه تماس بدن با آنها محافظت می کند.
 
الف- تجهیزات متداول

روپوش آزمایشگاه :
 
 به منظور محافظت لباسهای شخصی از آلوده شدن یا پاشیدن مواد شیمیایی به آنها باید روپوش پوشیده شود.
هنگام کارکردن با حجم زیادی از اسیدهای قوی (یا موارد مشابه) باید از پیش بند پلاستیکی مخصوص و محفاظ کفش استفاده شود.

کفش :

در آزمایشگاه نباید از دمپائی یا کفشی که رو باز است استفاده کرد. پوشیدن کفش های رو بسته، پاها را در مقابل ریختن احتمالی مواد شیمیایی یا سقوط اجسام محافظت می کند.

عینک :

عینک یا محافظ صورت را باید هنگام کار کردن با مواد شیمیایی روی سکوهای آزمایشگاه یا هود شیمی استفاده کرد. استفاده از عینک یا محافظ، چشمها و صورت را در مقابل خطر احتمالی پاشیدن مواد شیمیایی ناشی از انفجار یا واکنشهای شدید محافظت خواهد کرد.

ب- انواع دستکشها

انتخاب دستکش مناسب با توجه به نوع ماده شیمیایی بسیار مهم است. زیرا هر دستکشی برای کارکردن با تمام مواد شیمیایی یا موقعیت ها مناسب نیست.
نکات مهم هنگام استفاده از دستکش ها
• به راهنما یا پیشنهاد کارخانه سازنده ماده شیمیایی جهت انتخاب دستکش مناسب مراجعه کنید.
• در صورت پاره شدن دستکش حین کار، بلافاصله آن را تعویض کنید.
• هنگام تعویض دستکش ها و بعد از اتمام کار دستها را باید شستشو داد.

 
ج-  ماسکها

زمانی که استفاده از هود شیمی امکان پذیر نیست باید از ماسک محافظ استفاده کرد.
انتخاب صحیح نوع ماسک باید با توجه به نوع ماده شیمیایی (غبار- بخار) انجام شود.
قبل از شروع به کار کنترل شود که اندازه ماسک مناسب صورت باشد، در این صورت از کارکرد صحیح آن می توان مطمئن بود.
ریختن مواد شیمیایی در آزمایشگاه
بعضی مواقع بطور سهوی یا پافشاری بر یک ایده و روش کار ناصحیح، ممکن است باعث بروز حادثه در آزمایشگاه شود. عمده ترین حادثه در آزمایشگاه ریختن مواد شیمیایی است.
 دستورات ذیل در صورتی که میزان ماده شیمیایی ریخته شد کم باشد باید انجام شود.
• افراد حاضر در آزمایشگاه را بلافاصله مطلع کنید.
• از استنشاق بخارات ماده ریخته شده اجتناب کنید.
• از تجهیزات ایمنی فردی مانند محافظ چشم و صورت، دستکش و لباس استفاده کنید.
• ماده ریخته شده را در یک مکان کوچک محدود کنید.
• از مواد مناسب برای خنثی کردن و جذب اسیدها و بازهای معدنی استفاده کنید.
• باقیمانده بی اثر را جمع آوری کرده و بعد از قرار دادن در ظرف مناسب به همراه پسماندهای شیمیایی معدوم کنید.
• برای سایر مواد شیمیایی، می توان از بسته های مخصوص جمع آوری یا جاذب مناسب یا ماسه خشک استفاده کرد.
• بعد از جمع آوری ماده ریخته شده، سطوح با آب شسته شود.
در صورتیکه میزان ماده شیمیایی ریخته شده زیاد باشد انجام اقدامات زیر ضروری است.
• کمک به اشخاص مصدوم یا آلوده شده با مواد شیمیایی، برای خارج کردن آنها از محیط آلوده.
• در صورتیکه مواد ریخته شده قابل اشتعال هستند، تمام منابع حرارتی و شعله ها باید خاموش شود.
• برای پیشگیری از سرایت به سایر فضاها، تمامی درب ها بسته شود.
• اطلاع به افراد ذیصلاح برای انجام اقدامات اورژانسی.
 
پسماندهای شیمیایی

تمام آزمایشگاهها باید دستورالعمل مربوط به شیوه صحیح امحاء پسماندهای شیمیایی را رعایت کنند. بنابراین ضروری است تا یک برنامه مدیریتی صحیح جهت پسماندهای شیمیایی به مورد اجرا گذاشته شود.
اصول نگهدری و جابجایی پسماندهای شیمیایی
• درب ظروف نگهداری پسماندهای شیمیایی باید همیشه بسته باشد.
• ظروف حاوی پسماندهای شیمیایی باید حتماً برچسب داشته باشند. بر روی برچسب باید حتماً کلمه پسماند و نام ماده شیمیایی قید گردد. (مثال پسماند- کلروفرم)
• به منظور پیشگیری از شکستن و ریختن پسماندهای شیمیایی، ظروف شیشه ای حاوی این مواد را روی زمین و در جایی که امکان صدمه به آن وجود دارد قرار ندهید. درصورتیکه مجبور به این کار هستید ظروف شیشه ای را در یک ظرف مطمئن دیگر قرار دهید.
• پسماندهای شیمیایی را مدت زمان طولانی در آزمایشگاه نگهداری نکنید. (حداکثر بعد از 30 روز به شیوه صحیح معدوم گردد).
مواد شیمیایی تولیدشده در آزمایشگاه
برای شناساییی مواد شیمیایی سنتز شده در آزمایشگاه و جلوگیری از خطرات احتمالی آنها، باید دستورالعملهای ویژه و تجهیزات ایمنی مناسب تدارک دیده شود.
براساس نوع ماده شیمیایی تولید شده ای که قرار است در آزمایشگاه استفاده شود، پیش بینی های ویژه باید بعمل آید.
الف- استفاده از ماده شیمیایی تولید شده ای که خطرات آن کاملاً شناخته شده است.
 کارکردن با مواد شیمیایی سنتز شده ای که خطرات آن کاملاً شناخته شده است (مثلاً خاصیت سرطان زایی یا سمیت دارند) هنگام باید انجام شود که :
- اولاً کارکنان و دانشجویان آموزش مناسب و لازم را در زمینه استفاده از این مواد دیده باشند.
-  ثانیاً تجهیزات ایمنی فردی (PPE) در آزمایشگاه مهیا باشد و همچنین در صورت امکان از شیوه های مهندسی مهار خطر استفاده گردد.

 
 
شیوه های مهندسی مهار خطر، سبب کاهش یا حذف خطرات شیمیایی یا فیزیکی در محیط کار می شود که به یکی از روشهای ذیل ممکن است انجام شود.
1- حذف  فنون، روش کارها یا مواد خطرناک (Elimination)
2- جایگزینی فنون، روشها و مواد کم خطر یا بی خطر با موارد خطرساز ( Substitution)
3- جداسازی کارکنان از خطرات (  Segregation)
4- محصور کردن خطرات (  Enclosure)
5- تهویه محیط کار و منشاء آلودگی ها (  Ventilation)
6- تعمیر یا تعویض تجهیزات و ماشین آلات معیوب (  Repair or Replacement)

 

ب- استفاده از ماده شیمیایی تولید شده ای که خطرات آن شناخته شده نیست.
مواد شیمیایی ای که سنتز شده اند و خطرات آنها ناشناخته است باید به عنوان مواد خطرناک ویژه(PHS) در نظر گرفته شده و با روش آن مواد با آنها کارکرد (مانند مواد، موتاژن، کارسینوژن، تراتوژن، سموم و ...).
مسئول آزمایشگاه موظف است خطرات بالقوه ماده شیمیایی تازه سنتز شده را به شیوه مناسب تعیین کند تا براساس آن تجهیزات ایمنی فردی و روش مهندسی مهار خطر مناسب استفاده شود.

لینکهای مفید در زمینه ایمنی مواد شیمیایی

http://www.itcilo.it/actrav/actrav-english/telearn/osh/ip/risky.htm
http://www.itcilo.it/actrav/actrav-english/telearn/osh/kemi/ctmmain.htm
http://www.itcilo.it/actrav/actrav-english/telearn/osh/kemi/scan/sandhm.htm


تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:هودهای شیمی,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

ایمنی انبار

ایمنی انبار

 

1. مقدمه

2. احداث انبارها

3. کف انبار

4. سقف انبار

5. طبقه بندی کالا در انبار

6. اصول اساسی در چیدمان کالا

7. وسایل و تجهیزات مورد استفاده در نگهداری کالا در انبارها

8. پالت

1-8. انواع پالت ها

2-8. انواع پالت چوبی

3-8. پالت فلزی

4-8. پالتهای پلاستیکی

5-8. باکس پالت

9. قفسه ها

10. خرک

11. انبارداری کیسه ها

12. انبار کردن بشکه ها و ظروف محتوی مایعات خطرناک

13. ویزگی های انبارهای مواد شیمیایی و سموم

14. تقسیم و طبقه بندی مواد شیمیایی

15. نگهداری و انبار انواع مواد مواد شیمیایی

16. علائم مشخصه برای وسایل و ظروف

17. نکات ایمنی در نگهداری مواد شیمیایی

18. حمل و نقل مواد شیمیایی 

19. نکات ایمنی در حمل و نقل مواد شیمیایی

20. ایمنی حمل و نقل دستی و مکانیکی بار

1. مقدمه

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:ایمنی انبار,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

جمع آوری و دفع بهداشتی زباله

مقدمه :

انسان و بسیاری از موجودات به شیوه های مختلف زباله تولید می کنند که تولید زباله بطور چشمگیری رو به افزایش است این افزایش و تولید موجب بحرانهایی در زمینه محیط زیست گردیده است که حیات موجودات کره زمین را بامشکلات جدی روبرو ساخته است . تولید آلاینده های مختلف زباله که هرروز برتعداد وتنوع آنها افزوده میشود سبب شده که ضمن خسارت به منابع اصلی ( آب ، خاک ، هوا ) با مقادیر زیاد مواد زاید به اشکال جامد ، نیمه جامد ، مایع و گاز مواجه شده ایم و این بدان معناست که بشر به دست خود عرصه زندگی را برخود و سایر موجودات تنگ نموده است

استفاده از چهل و هشت هزار ماده شیمیایی در زندگانی روزمره که تاکنون تنها خاصیت سرطان زایی پانصد نوع آن به اثبات رسیده نوعی تهدید جدی برای محیط زیست وسلامت انسان به شماره میرود.

براساس مطالعه WHO عدم توجه به جمع آوری ودفع مواد زائد میتواند 32 مشکل زیست محیطی بوجود آورد . افراد جامعه باید بدین باور برسند که علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی ملزم به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود نیز هستند زیرا درصورت عدم رعایت این موضوع سلامت آنها و سلامت سایر افراد جامعه در مخاطره خواهدافتاد یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت افراد و جامعه دفع زباله ومواد زاید صحیح است که متأسفانه درخیلی از مناطق شهری و روستایی بدلیل روشهای نامطلوب جمع آوری زباله، محیط زندگی وسلامت افراد در معرض آلودگی وخطر قرار دارد.

 

تعریف زباله : بطور معمول به کلیه مواد زاید جامد (فسادپذیر و فسادناپذیر) گفته میشود که درمنازل ، مراکز تهیه وتوزیع وفروش مواد غذایی ، مؤسسات صنعتی وتجاری وکشاورزی و بیمارستانها ومراکز درمانی تولید میشود.

 

خطرات بهداشتی زباله :

عدم کنترل زباله های شهری وروستایی بعلت مواد آلوده کننده وفساد پذیر و نیز رطوبت وحرارت مناسب پناهگاهی مناسب برای انواع حشرات و جوندگان موذی میباشد. همواره توده های زباله از عوامل اصلی ومولد بسیاری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات و سایر بیماریهای واگیر دار وغیرواگیردار بوده است .

پراکندگی مواد زاید خانگی وصنعتی وتجاری وانتشار زباله های بیمارستانی ازیک سو و تداوم گرما و طولانی شدن زمان برداشت زباله از معابر و اماکن عمومی از سوی دیگر از جمله عوامل مساعد کننده برای تکثیر ورشد سریع بسیاری از باکتریها و انگلها و موجودات و جوندگان موذی میباشد.

مگس با انتقال فیزیکی بسیاری از باکتریها و انگلها نظیر تراخم – اسهالهای مهلک و عفونی و بیماریهای قارچی ومسمومیت غذایی و ... باعث بیمارشدن انسان میگردند.

باکنترل و دفع صحیح بهداشتی زباله حدود 90 درصد از مگسها ، حدود 65 درصد از موشها را میتوان تحت کنترل درآورد.

 

ترکیبات زباله :

برای عملیات جمع آوری ، نگهداری ، حمل ونقل ، دفع بهداشتی و بازیافت از تجزیه و تحلیل مواد تشکیل دهنده زباله استفاده میشود.

از لحاظ ترکیبات فیزیکی زباله ، زباله تشکیل شده از 1- پس مانده مواد غذایی 2- کاغذ و مقوا 3- پلاستیک و لاستیک 4- پارچه 5- چرم 6- مواد زاید باغ 7- چوب 8- شیشه 9- قوطی های فلزی 10- اشیای بی ارزش ساختمانی ( آجر وسنگ و گچ و... ) 11- خاک و خاشاک 12- استخوان

ترکیبات شیمیایی زباله: ترکیبات فرمولی موادتشکیل دهنده زباله رابرسی میکند همانندمیزان کربن – هیدروژن – اکسیژن-ازت-سولفور-PH ورطوبت

 

اصول جمع آوری وحمل زباله :

تقریبا 80 درصد از هزینه های مربوط به زباله ها هزینه جمع آوری زباله میباشد از این لحاظ هزینه های سنگینی بر شهرداریها وسازمانها ی وابسته به جمع آوری و دفع زباله ها میگردد.

میزان سرانه زباله درمناطق شهری ایران 658 گرم در روز و درمناطق روستایی بین 220 تا 340 گرم در روز برای هر نفر میباشد و بطور متوسط 240 کیلوگرم درسال برای هرنفر درنظر گرفته میشود.

مواد زباله ای باید پس از تولید دریک محل مناسب با توجه به شرایط بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی مراحل عملیاتی در سریعترین زمان ممکن جمع آوری حمل ونقل دفع گردد که بهترین روش ، جمع آوری مستقیم از درب منازل و انتقال به محل دفع میباشند ( دفن یا روشهای دیگر)

درمراحل نگهداری وجمع آوری نقش آموزش وهمکاری متقابل بین تولید کنندگان زباله و پرسنل خدمات شهری در افزایش راندمان عملیات بسیار مؤثر است .

تولید کنندگان زباله باید آگاهی کافی ازاینکه زباله ها را در ظروف مناسب از لحاظ جنس و ظرفیت ( حجم) وزمان تحویل به کارگران خدمات شهرداری داشته باشند.

درهنگام نگهداری زباله ها درمنازل ومحل تولید از ظروف پلاستیکی درب دار یا فلزی ضد زنگ با مقطح دایره ای ونیز استفاده از کیسه پلاستیکی زباله برای حفظ نظافت محیط زیست استفاده شود. بهترین روش جمع آوری زباله ها بطور روزانه است که در کنترل وجلوگیری از رشد و پرورش مگس مؤثر میباشد و بهترین زمان جمع آوری درساعاتی از شبانه روز که شهر خلوت بوده و ترافیکی وجود ندارد صورت گیرد .

 

انواع روشهای انتقال زباله :

1- استفاده از کامیون زباله کش اتوماتیک

2- استفاده از کامیونهای معمولی بزرگ زباله کش

3- استفاده از وانت

4- استفاده از کانتینرها

5- استفاده از گاری

6- استفاده از قطار و کشتی

تقسیم بندی زباله ها براساس مبداء تولید :

1- زباله های خانگی ( تجاری )

2- زباله های بیمارستانی

3- زباله های رادیواکتیو

4- زباله های شیمیایی

5- زباله های بیولوژیکی

6- مواد زاید قابل اشتعال

 

انواع روشهای دفع زباله :

1- دفن بهداشتی زباله ها

2- سوزاندن زباله ها

3- کمپوست کردن ( تهیه کود از زباله )

4- تلنبار کردن

5- دفع در رودخانه ، دریا

6- غیره

 

دفن بهداشتی زباله ها :

روش خاصی است که براساس آن زباله ها را طوری در درون خاک مدفون میکنند که لایه بندی و پوشش دادن به آنها هیچ زیانی به محیط زیست ، موجودات دیگر و انسان نرساند. در روشهای دفن بهداشتی مشکلات زیست محیطی از قبیل بو ، دود و آلودگی خاک و آبهای سطحی وزیر زمینی وجود ندارد برای اجرای دفن بهداشتی مراحل زیر صورت میگیرد : براساس قوانین و دستورالعملهای حفاظت محیط زیست

1- انتخاب محل دفن

2- آماده سازی محل دفن

3- جلوگیری از کنترل آلودگی آبهای زیرزمینی و سطحی در منطقه دفن

 

مزایای روش دفن بهداشتی :

1- اقتصادی ترین روش میباشد البته درصورتی که زمین به مقدار کافی ومناسب باشد.

2- سرمایه گذاری اولیه آن درمقایسه باسایر مواد دفع بهداشتی زباله کمتر است .

3- برای دفع نهایی زباله نیاز به مراحل ومکمل بعدی ندارد .

4- نیاز به جداسازی مواد ندارد .

5- از زمین دفن برای ایجاد فضای سبز ، پارک ، ... پس از انجام تخلیه و پرشدن ظرفیت محل میتوان استفاده کرد.

 

معایب روش دفن بهداشتی :

1- برای جوامع پرتراکم زمین مورد نظر درفاصله مناسب در دسترس نیست .

2- گاهی اوقات در اثر بی توجهی مسئولین مربوطه زباله ها بصورت تلنبار تبدیل میشود.

3- بدلیل ایجاد نشت از محل دفن ساختمان سازی مقدورنمیباشد ( به صرفه نیست ) .

4- دراثر تولید گاز متان ونشت شیرابه وتولید گاز Co2 ایجاد خطر انفجار و بالارفتن سختی آبهای زیر زمینی وآلوده شدن آنها میگردد.

 

سوزاندن زباله :

سوزاندن وتبدیل مواد زاید جامد ( زباله ) به خاکستر و گاز باعث کاهش حجم زیاد زباله گردیده بطوری که اگر بصورت اساسی و با زباله سوزهای مدرن کار سوزاندن زباله صورت گیرد میتواند 80 تا90 درصد از حجم زباله را کاهش دهد.

این روش یک روش اساسی دردفع زباله های بیمارستانی وبرخی مواد زاید خطرناک مطرح میباشد.

هنگامی میتوان نتیجه خوبی از سوزاندن زباله ها گرفت که درهنگام سوختن زباله 1- کار با احتراق کامل صورت گیرد. 2- هیچ گونه آلودگی در محیط اعم از اتمسفر خاک آب و ... بوجود نیاورد 3- از دستگاههای مخصوص زباله سوز استفاده کنیم .

 

دستگاه زباله سوز ویژه مراکز درمانی وبیمارستانی :

برطبق قوانین جاری کشور سوزاندن زباله ها با دستگاه زباله سوز برای هر بیمارستان از وظایف ضروری میباشد که مدیریت بیمارستان ملزم به انجام آن است دفع سریع زباله های بیمارستانی و مراکز درمانی بعلت جرمهای میکربی و عوامل بیماریزایی ومواد زاید آزمایشگاهی ، پاتولوژیکی ، زواید شیمیایی و دارویی و فضولات سمی دارای اهمیت بهداشتی خاص است .

برای حذف پس مانده ناشی از سوختن مواد زاید باید در محل مناسبی دفن بهداشتی صورت گیرد برای جلوگیری از خروج گازهای سمی وخطرناک ذرات گرد و غبار با استفاده از تجهیزات ویژه تصفیه گازهای متصاعد شده را انجام میدهند.

محاسن :

1- محو سریع زباله دراماکن تولید آن

2- نیاز به زمین کمتری در ارتباط با روش دفن بهداشتی دارد.

3- مواد خاکستر بجا مانده از نظر بیولوژیکی مخاطره انگیز نبوده و قابل دفن هستند .

4- وضعیت آب و هوا و تغییرات جوی اثر مهمی در فرآیند ندارد .

 

معایب :

1- سرمایه گذاری اولیه بالا

2- موضوع آلودگی هوا درصورت رعایت نکردن اصول زباله سوزی

3- از خود خاکستر ومواد پس مانده بجای میگذارد که نیاز به دفن دارد.

4- احتیاج به پرسنل کارآزموده و مجرب دارد .

5- هزینه نگهداری وتعمیرات دستگاهها بالاست

6- برای دفع نهایی مواد زاید خطرناک ازجمله مواد رادیواکتیو ومواد قابل انفجار روش مناسبی نیست .




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:جمع آوری و دفع بهداشتی زباله,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

ابزارها و وسایل دستی

جهت مونتاژ محصول و نیز جهت  ساخت و تعمیر لوازم ، گونه‌های مختلفی از ابزار در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.پیشرفت‌های تکنولوژی در طراحی ابزار به میزان زیادی خصوصیات کار بسیاری از وسایل را بهتر کرده است.برخورد بین انسان و ابزار به طور مستقیم ایمنی و سلامت کارگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.ضایعات عصب ، عضله و تاندون‌ها می‌تواند ناشی از طراحی بد ابزار یا استفاده از وسایل غیرمتناسب در اجرای کارهای مکرر باشد.

ابزار دستی باید سه ویژگی مهم را دارا باشد :

1- برای کار مورد نظر مناسب ابشد.

2- برای استفاده کننده و دست وی متناسب باشد.

3- در هنگام استفاده موجب آسیب استفاده کننده نشود.

دو مسئله اساسی که در طراحی ابزار دستی وجود دارد عبارتند از :

1- آسیبهای تجمعی ناش از CTDs

2- آسیبهای ناشی از ارتعاش

اصول طراحی ابزار

1- مچ‌ها را صاف و مستقیم نگهدارید:

توانایی گرفتن ابزار با پنج انگشت ، زمانی که مچ نسبت به موقعیت استراحت ، انحراف پیدا کرده یا خم شده به میزان زیادی کاهش می‌یابد.انحراف بیش از حد مچ، به خصوص زمانی که شیء با پنج انگشت گرفته شده باشد به این تاندون‌ها و اعصاب میانی مچ فشار وارد می‌سازد.وقتی این عمل به طور مکرر صورت پذیرد تاندون تحت تأثیر قرار گرفته متورم می‌شوند و فشار این ناحیه را افزایش می‌دهند.نتیجه آنچه که رخ می‌دهد به سندرم تونل کاپال معروف است.

2- از باردهی به عضله در حالت استاتیک خودداری نمایید:

وزن ابزار باید به حداقل برسد تا از خستگی مفرط جلوگیری کند. وسایل مورد استفاده در کارهای تکراری که بیش از یک پوند هستند باید متعادل شده و یا به شیلنگ‌های هوایی یا به طناب‌های کشی مخصوص وصل گردند.

3- از تمرکز فشار و استرس در بافت نرم کف دست اجتناب کنید:

تمرکز استرس ناشی از طراحی غیرمناسب ابزار دستی باعث تنش و فشار بر کف دست یا انگشتان شده و عبور جریان خون و عملکرد عصبی آنرا مختل می‌سازد.

4- نیروی لازم جهت چنگش یا محکم گرفتن ابزار را کاهش دهید:

هرچه تلاش بیشتری جهت چنگش و حفظ و کنترل ابزار اعمال شود و احتمال بالقوه ضایعه ، بیشتر خواهد شد.هنگامی اعمال نیرو مؤثرترین حالت خود را دارد که نیرو به صورت فشاری وارد شوند نه به صورت اصطکاکی.

5- حد چنگش را به میزان مناسب حفظ کنید:

هنگام استفاده از ابزاری مانند انبردست ، قیچی یا انبر ، قابلیت دست در وارد آوردن نیرو ، حد یا ظرفیت چنگش آن وسیله نام دارد.برای ایجاد یک چنگش مناسب ، نوک انگشتان نیرویی تا 4 الی 5 برابر نیاز دارد و چنانچه این عمل بارها تکرار شود باعث آماس و ورم تاندون‌ها در مچ و ساعد می‌شود.

6- از لبه‌های تیز ، نقاط درگیر کننده و حرکات عقب برگرداننده انگشت اجتناب کنید.

حالتی که به انگشت ماشه‌ای معروف است زمانی ایجاد می‌شود که یک انگشت مکرراً برای کار با یک ماشه استفاده گردد.اندازه‌گیری حالت به خصوص زمانی که دسته ابزار بزرگ باشد پیش می‌آید و کار در حالتی که تنها نوک انگشت خم شده و مفاصل میانی به حالت مستقیم باقی می‌ماند صورت می‌گیرد.

7- دست‌ها را از حرارت و سرما محافظت کنید:

دسته‌های ابزار باید دست‌ها را از حرارت یا سرمای تولید شده بوسیله ابزار محافظت کنند. تماس حرارتی معمولاً از موتورهای الکتریکی یا حرارت تولید شده بوسیله ابزار جوشکاری یا وسایلی که چسب‌های داغ یا بتونه‌های داغ را تزریق می‌کنند ، رخ می‌دهد.

8- از ارتعاش بیش از حد جلوگیری نمایید:

استفاده طولانی مدت از وسایل مرتعش می‌تواند باعث کاهش گردش خون در دست‌ها و انگشتان و نهایتاً سندرم سفید انگشتی گردد.دسته‌های پلاستیکی فشرده که به جای دسته‌های فلزی یا چوبی استفاده می‌شود می‌توانند انتقال ارتعاش را کاهش دهند.

9- زنان و افراد چپ دست را از یاد نبریم و در رابطه با آنها نیز وسایلی طراحی کنیم.

چک لیست ابزار دستی

ردیف

چک لیست

بلی

خیر

 

 

 

1

آیا ابزاری که انتخاب شده است از موارد زیر جلوگیری می‌کند؟

ارتعاش بیش از حد

 

 

نیروی بیش از حد

 

 

خمش و چرخش بیش از حد

 

 

گاز گرفتن انگشتان

 

 

2

آیا جایی که احتیاج به نیروی زیاد می‌باشد از ابزار دستی

 مناسب استفاده می‌شود؟

 

 

3

آیا ابزار دستی دارای تعادل است؟

 

 

4

آیا ابزار جلوی دید را می‌گیرد؟

 

 

5

آیا هنگام کار با ابزار دستی امکان لغزنده شدن دسته وجود دارد؟

 

 

6

آیا ابزار دستی دارای قطر مناسب می‌باشد؟

 

 

7

آیا ابزار دستی با کف دست جفت می‌شود؟

 

 

8

آیا دسته ابزار عایق است؟

 

 

9

آیا می‌توان دستکش و ابزار دستی را با هم استفاده نمود؟

 

 

10

آیا کارگران آموزش لازم را برای استفاده از ابزار دیده‌اند؟

 

 




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:ابزارها و وسایل دستی,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

عوامل اثرگذار بر سلامت شاغلین چیست؟

محیط کار دارای عوامل مختلفی است که هر کدام می تواند برای کارگران و سایر افرادی که به گونه ای در معرض آن قرار گیرند سلامت آنها را تهدید نماید مانند:

  1. عوامل شیمایی محیط کار
  2. عوامل فیزیکی محیط کار
  3. عوامل بیولوژیکی محیط کار
  4. عوامل ارگونومیکی و روانی محیط کار

محیط کار به تنهایی عامل بیماری زایی نیست بلکه شرایط، تفکّر شخص وعدم رعایت اصول بهداشت نیز از عوامل تشدید کننده می باشد.

بیماریهای شغلی دارای مدّت مسئولیت هستند و آن مدتی است که کارگر بعد از قطع تماس با عوامل بیماریزای محیط کار، علائم بیماری را بروز می دهند، در این صورت است که بیماری او ناشی از کار شناخته می شود.

مدّت مسئولیت، مسئولیّت کارفرما و (بیمه گر) در قبال کارگر است.

در مدت زمانی که کارگر در محیط آلوده و بیماریزا کار می کند، طبیعی است که مسئولیت هر نوع خطر از جانب محیط کار که کارگر را تهدید کند با کارفرما است علاوه بر آن حتّی زمانی که کارگر از کار خود جدا شد در صورت بروز بیماری ناشی از کار بر عهده کارفرما است.
تمامی مشاغل دارای خطراتی هستند که باید آنها را شناخته و راه های جلوگیری از آنها را به کار بست:

  • کارگری که در واحد صنعتی با جیوه، سرب و یا مواد شیمیایی سر وکار دارد. ممکن است دچار مسمومیت حاد و یا یک بیماری مزمن شود. کارگر معدن در اثر گرد و غبار یا گازهای معدنی، دچار بیماری ریوی می شود.
  • کشاروزان در معرض سموم ممکن است دچار بیماری شوند.
  • رانندگان، خلبانان و کسانی که در کارگاه های پر صدا کار می کنند دچار عوارض کاهش شنوایی خواهند شد.
  • افرادی که با مواد شیمیایی سر و کا دارند ممکن است به بیماریهای پوستی، تنفسی و … دچار شوند.
  • کارمندان اداری به علّت بی حرکتی و یا کم تحرکی و یا کار در نور ضعیف و غیر استاندارد می توانند دجار بیماریهای اسکلتی، عضلانی و چشمی شوند.

occupational-health-rayaneh

بیماریهای شغلی بر حسب عامل فیزیکی مولد بیماری در محیط کار عبارتند از:

  1. بیماریهای و عوارض ناشی از گرما که ممکن است دچارگرفتگی عضلانی، گرمازدگی، جوش های گرمایی شوند.
  2. بیماریها و عوارض ناشی از سرما که ممکن است دچار یخ زدگی، هیپوترمی یا کاهش حرارت مرکزی بدن و آسم و روماتیسم شود.
  3. بیماریها و عوارض ناشی از نور، سبب ایجاد خستگی اعصاب، کاهش سلامت چشم و قدرت بینایی و عدم دقّت عمل درکار و کاهش رغبت در کار.
  4. بیماریها و عوارض ناشی از صدا، سبب ایجاد کری شغلی، افزایش فشار خون ، کم خوابی، عصانیت و … شود.
  5. بیماریها و عوارض ناشی از ارتعاش سبب ایجاد ضایعات استخوانی، ضایعات بافت های نرم، ضایعات مفصلی می گردد.
  6. بیماریها و عوارض ناشی از تشعشعات یونزان و غیر یونیزان سبب بوجود آمدن ضایعه در مراکز خونساز، ضایعات دستگاه گوارش، ضایعات سیستم اعصاب مرکزی خواهد شد.

 

بیماریهای شغلی را بر حسب عامل شیمیایی و تأثیرات آن بر روی ارگان های بدن می توان به صورت ذیل دسته بندی کرد:

  1. مواد التهاب آور که محرک و دارای اثر سوزاننده و تاول زا بوده سبب متورم شدن سطوح مخاط مرطوب می شود و قسمت فوقانی دستگاه تنفس را مورد حمله قرار می دهد مانند آلدئیدها، فرمالدئیدها، گرد و غبار، آمونیاک، اسید کرومیک، گارهای سولفور و سولفوریک تعدادی نیز دستگاه تنفسی تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهند مانند تری کلرید آرسنیک، بی اکسید و تری اکسید ازت و …
  2. مواد خفگی آور: که به علّت اختلال در اکسیداسیون نسوج سبب خفگی خواند شد که خود دو دسته اند خفقان آور ساده و خفقان آور شیمیایی.
    • مواد خفقان آور ساده: گازهایی هستند که از نظر فیزیولوژیکی بی اثر بود بطور کلی با رقیق کردن هوا و اکسیژن موجود در هوای تفنسی سبب کاهش اشباع خون از اکسیژن می شود مانند اتان و متان و …
    • مواد خفقان آور شیمیایی: به علّت اثراتی که دارند از عمل حمل اکسیژن توسط خون از ریه ها جلوگیری می کنند و یا اکسیژنه کردن نسوج را، هر چند هم که خون دارای اکسیژن کافی باشد به هم می زنند مانند اکسید دو کربن، سیانوژن، اسید سیانیدریک و …
  3. مواد بیهوشی آور مخدر: که بدون عوارض شدید سیستمیک اثر می گذارند تعدادی از آنها رخوت آور بوده و بر روی سلسله اعصاب مرکز تأثیر دارند مانند هیدروکربورهای استیلنی، ترکیبات اتر، کتون های آلفاتیک و …
  4. سموم سیستمیک: که سبب صدمات عضوی به بعضی از اعضاء داخلی مانند کبد، کلیه ها و ریه ها می شود. اغلب هیدروکربورهای هالوژنه ترکیباتی هستند که باعث تخریب سیستم خونساز می شوند. مواد شیمیایی همچنین می توانند سبب بوجود آمدن مسمومیّت شوند از جمله آرسنیک، آهن، روی، سرب، کروم، کادمیوم، نیکل و همچنین حشره کش ها را نام برد.

بیماریهای ناشی از از عوامل ارگونمیکی و روانی به سبب خستگی های مفرط ناشی ار کار در اثر عدم تطابق ابزار با کارگر بوجود می آید. لذا برای نگاهداری و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روحی کارگران در همه مشاغل باید عوامل زیان آور محیط کار شناسایی، اندازه گیری، ارزیابی و کنترل شده و معاینات قبل از استخدام و دوره ای به منظورهای ذیل انجام پذیرد:

  • نعیین سطح سلامت شاغلین
  • تشخیص زودرس بیماریها و درمان آن
  • انتخاب کارگران برای مشاغلی که متناسب با ظرفیت های جسمی و روانی آنان باشد.
  • تطبیق ابزار کار با وضعیّت جسمانی – روانی کارگر.
  • پیشگیری از بیماریهای ناشی از کار

به خاطر داشته باشید برای پیشگیری از بیماریهای ناشی ار کار و ارتقاء سلامت

  • عوامل زیان آور محیط کار را شناسایی کنید.
  • عوامل زبان آور را ارزیابی کنید.
  • عوامل زیان آور را کنترل کنید



تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:عوامل اثرگذار بر سلامت شاغلین چیست؟,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

نکات مهم در فصل پاييز :

- پرهیز از جماع مکرر

- پرهیز از خوردن آب سرد

- پرهیز از خوابیدن با شکم پر

- پرهیز از دوش گرفتن با آب سرد

- پرهیز از خوردن زیاد میوه‌های فصل

- آب‌تنی کردن با آب ولرم مفید است.

- عمل قی کردن در این فصل خوب نیست.

- بارش باران پاییزی برای تعدیل اخلاط خوب است.




تاریخ: پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:نکات مهم در فصل پاييز :,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

معجزه اي براي كاهش استرس محل كار


متخصصان دانشگاه كوئين مارگات در ادينبورگ با انجام آزمايشاتي،‌ تاثير فيزيولوژيكي مصرف روزانه نيم ليتر آب انار را طي يك دوره دو هفته‌اي مورد ارزيابي قرار دادند.

آنها دريافتند تمام ۶۰ نفري كه داوطلبانه در اين آزمايش شركت كرده بودند و در محيط‌هاي كاري مختلف مشغول به كار بودند، پس از نوشيدن اين آب ميوه اشتياق بيشتري پيدا كردند و كمتر دچار استرس و آشفتگي مي‌شدند.

به گزارش روزنامه تلگراف، مطالعات بسياري تاكنون نشان داده است كه آب انار مزاياي بسياري براي سلامتي دارد و انجام مطالعات بيشتر براي شناسايي خواص مفيد اين ميوه ضروري است




تاریخ: دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:معجزه اي براي كاهش استرس محل كار,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

شیر گاز

 

در كليه ساختمانهايي كه داراي لوله كشي گاز مي باشند علاوه بر نصب يك عدد شير اصلي در نزديكي درب ورودي،در نزديكي هر دستگاه گاز سوز نيز يك شير مصرف قرار دارد تا در مواقع ضروري بتوان با بستن اين شير از ورود گاز به همان دستگاه جلوگيري نمود.وظيفه شير اصلي نيز قطع و وصل جريان ساختمان مي باشد.
چنانچه نياز به قطع گاز ساختمان باشد لازم است شير اصلي گاز را ببنديد.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:شیر گاز,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

۸ قدم برای کاهش زباله خانگی


۱) برای حفظ محیط زیست بهتر است از ابتدا هنگام خرید و انتخاب مبلمان خانه دقت کنید و وسایلی را انتخاب کنید که بتوانید مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنید. مبلمانی که به سرعت از مد می‏افتند و پس از مدت کوتاهی دیگر نمی‏توان از آنها استفاده کرد، انتخاب مناسبی نیستند. 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:۸ قدم برای کاهش زباله خانگی,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

چگونه در محل کار پرانرژي باشيم؟

راضي و خوشحال بودن در محيط کار به ميزان علاقه فرد به کارش مرتبط است. عليرضا _ اما راه هايي وجود دارد که بتوانيم بيشتر از محيط کار لذت ببريم. به نوشته ريدرزدايجست اگرچه بعضي از اين راه حل ها بسيار جزئي به نظر مي رسد، اما تاثير زيادي خواهد داشت.

 * حداقل روزي يک بار براي پياده روي برويد. نور خورشيد و فعاليت براي ايجاد تمرکز و حفظ روحيه مفيد است.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب:چگونه در محل کار پرانرژي باشيم؟,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

بررسي تاثير نور بر سلا‌مت روان

 

 
چرا بعضي مي‌ گويند پرده‌ها را کنار بزن تا دلت باز شود؟ چند ساعت مي ‌توانيد در خانه‌ اي تاريک دوام بياوريد؟ اگر تاريکي تمام نشود چه حالي پيدا مي ‌کنيد؟ غمگين مي ‌شويد؟ مي ‌گرييد؟ بعد چي؟

روان‌ شناسان مي ‌گويند: "زندگي در خانه‌ هاي کوچک و کم ‌نور نه‌ تنها تنش‌ هاي خانوادگي را افزايش مي ‌دهد بلکه حتي ميل به جنايت و پرخاشگري را نيز افزايش مي ‌دهد."

شايد فکر مي ‌کنيد مساله ارتباط بين نور و حالات رواني انسان ‌ها بيشتر به باوري عامه شبيه است تا حقيقتي علمي، اما واقعيت اين است که روانپزشکان سال‌ ها است اين ماجرا را دريافته ‌اند و حتي معتقدند برخي انواع افسردگي مثل افسردگي فصلي در فصل‌ هاي پاييز و زمستان به دليل کاهش نور دريافتي بدن و در پي آن کاهش هورمون ملاتونين مغز رخ مي‌ دهند و بر همين اساس هم آن ها شيوه ي نور درماني را براي درمان اين گروه از بيماران ابداع کرده‌ اند.



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 30 بهمن 1389برچسب:بررسي تاثير نور بر سلا‌مت روان,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی