بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.
چه مشاغلی برای احساساتی ها مناسب است؟
 
افرادرمانتیک و احساساتی,مشاغل برای احساساتی ها, افراد حساس و رمانتیک

اگر فردی رمانتیک و احساساتی هستید شاید در مشاغل پیشنهادی ما موفق‌تر ظاهر شوید.
خیلی از ما ویژگی‌های شخصیتی خاصی داریم که یا باید برای تغییر این ویژگی‌ها تلاش کنیم یا شغل‌مان را متناسب با خصوصیات شخصیتی‌مان درنظر بگیریم. مثلا فردی که خیلی پرهیاهو و پرجنب‌وجوش است با استخدام در یک پست اداری از حرفه‌اش راضی نمی‌شود؛ برعکس، کارکردن در محیط‌های کاری شلوغ که مشتریان زیادی دارد برای افراد کمرو و خجالتی مناسب به نظر نمی‌رسد.

افراد حساس و رمانتیک هم به محیط‌های آرام نیاز دارند. این افراد خلاقیت‌شان زیاد است و در کارها و رشته‌های مرتبط با هنر بیشتر مواقع موفق ظاهر می‌شوند و می‌توانند احساسات شاعرانه را در کارهای‌شان دخالت دهند. پس اگر جزو افرادی هستید که طبع شاعرانه‌ای دارید و البته دل‌تان نمی‌خواهد در محیط‌های پر سروصدا کار کنید یا از ارتباط با ارباب رجوع فراری هستید، توصیه می‌شود شغل‌تان را از میان یکی از مشاغل پیشنهادی ما انتخاب کنید.



ادامه مطلب...
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

جواز کسب,صدور پروانه کسب,اخذ پروانه کسب

ضوابط لازم برای صدور پروانه کسب در اتحادیه های صنفی
اولویت دریافت پروانه کسب در هر یک از رشته های صنفی بارعایت کلیه شرایط و ضوابط مربوطه به ترتیب زیر می باشد :1) بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری با توجه به رشته های تخصصی آنها. 2) افرادی که فاقد هرگونه پروانه کسب باشند.

موضوع بند 1 ماده 25 قانون نظام صنفی

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

10 شغـل مرگبـار دنیـا کدامند؟!

آیا به دنبال شغلی جدید برای خود هستید ؟ ممکن است قبل از انتخاب شغل آینده خود بخواهید به این لیست نگاهی بیاندازید. ده شغل که احتمال مرگ و میر در آنها به نسبت سایر مشاغل، بسیار زیادتر است.

 رتبه بندی این لیست بر اساس آمار و اطلاعات کشور ایالات متحده آمریکا میباشد و ممکن است در سایر کشور ها متفاوت باشد.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:10 شغـل مرگبـار دنیـا کدامند؟!,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

پس از مدت ها تبلیغ درمورد استفاده از لامپ های کم مصرف و تلاش برای گسترش آن در جامعه مدتی است که هشدارها درمورد روش نادرست استفاده از آنها در ایران جدی تر شده؛ به قول کارشناس بهداشت تشعشات وزارت بهداشت، بمب جیوه را به خانه ها آوردیم و درمورد آن آموزشی به مردم ندادیم.
همه ما حتی شده یک بار تبلیغات مربوط به استفاده از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های قدیمی را دیده یا شنیده ایم. صرفه جویی در مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش بهای قبض برق، مهم ترین مزیت استفاده از این لامپ هاست.

پس از مدت ها تبلیغ درمورد استفاده از لامپ های کم مصرف و تلاش برای گسترش آن در جامعه مدتی است که هشدارها درمورد روش نادرست استفاده از آنها در ایران جدی تر شده؛ به قول کارشناس بهداشت تشعشات وزارت بهداشت، بمب جیوه را به خانه ها آوردیم و درمورد آن آموزشی به مردم ندادیم.




خطر در بالای سر

جیوه یک فلز سمی است که روی سیستم اعصاب انسان اثر می گذارد و می تواند به بروز سرطان هم منجر شود. درون حباب لامپ های کم مصرف از گاز جیوه استفاده شده است. علی گورانی، کارشناس بهداشت تشعشات وزارت بهداشت، یکی از کارشناسانی است که در مورد استفاده نادرست از یک تکنولوژی خوب هشدار می دهد؛ او در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفته است در تمام دنیا تکنولوژی هایی مانند لامپ های کم مصرف همراه با بسته های آموزشی به مردم ارائه شد ولی در ایران این وسیله بدون آموزش و فرهنگسازی مناسب به جامعه راه یافت؛ به همین دلیل حالا «در خانه ها، کوچه ها و خیابان ها شاهدیم که به راحتی لامپ های کم مصرف و فلورسنت خرد و مانند زباله های دیگر حمل می شوند؛ درحالی که این لامپ ها باید با دستورالعمل ویژه جمع و امحا شوند و خرده ها و خاک های آن را نباید به هیچ وجه با جاروبرقی جمع کرد.»




راهکارهایی برای کاهش خطر

اشاره به خطرهای احتمالی استفاده از لامپ های کم مصرف و مهتابی (فلورسنت) برای این نیست که بگوییم از این لامپ ها استفاده نکنید؛ راهکارهایی وجود دارند که با عمل به آنها احتمال خطر کاهش می یابد:

*پرتاب کردن و شکستن لامپ های مهتابی به سرگرمی بعضی افراد به ویژه نوجوانان در خیابان ها و کوچه تبدیل شده است؛ درمورد خطرات این کار به آنها هشدار دهید.

*درصورتی که لامپ کم مصرف یا مهتابی در یک محیط بسته و کوچک شکست، تا 15 دقیقه محل را ترک کنید. بعد از بازگشت پنجره ها را باز یا دستگاه تهویه را روشن کنید. هنگام جمع آوری تکه های لامپ دستکش بپوشید یا از دو تکه مقوا کمک بگیرید.

*از جاروبرقی یا دستی استفاده نکنید. بعد از جمع آوری خرده شیشه ها، آنها را درون یک کیسه نایلونی قرار دهید، در آن را گره بنزید و درون سطل آشغال بیندازید. برای پاک کردن زمین از جیوه هم از دستمال مرطوب استفاده کنید.

*درصورتی که این لامپ ها سوختند آنها را به ماشین بازیافت زباله تحویل دهید یا در سطل های مخصوص بازیافت بیندازید.

*بهتر است لامپ های کم مصرف را درون حباب قرار دهید و آنها را در جایی وصل کنید که بیشتر از 30 سانتی متر با افراد فاصله داشته باشد.

*بعد از 5 تا 10 هزار ساعت استفاده از این لامپ ها آنها را تعویض کنید.

منبع: هفته نامه تندرستی




تاریخ: دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:بمب جیوه بر سقف خانه های ایران ,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

موقع زلزله در کجا ها بهتر است پناه ببریم  یا به ایستیم

خواهش ميکنم به علت اهميت اين مطلب تا ميتوانيدآنرا به همه بفرستيد بخصوص به آناني که در ايران زندگي ميکنند


Triangle of Life: without listening or reading, simply by looking at these photos, you can learn more than in a thousand words about how to protect yourself…
Real Demonstration of the “Triangle of Life”



cid:1.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com

cid:2.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com


If you are inside a vehicle, come out and sit or lie down next to it. If something falls on the vehicle, it will leave an empty space along the sides. See below

cid:3.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com

cid:4.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com


cid:5.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com

cid:6.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com



Error! Filename not specified.


cid:7.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com

cid:8.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com




NEVER


cid:9.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com

cid:10.2808049201@web161809.mail.bf1.yahoo.com
 

.

http://3.bp.blogspot.com/_4MUf6T4VzPw/SsTUvB209lI/AAAAAAAAMDE/x56ObqKLZIg/s320/triangle-life-papercraft.jpg
a
 اولين ساختماني كه بداخل آن خزيدم ، مدرسه‌اي در شهر مكزيكوسيتي و درجريان زلزله سال 1985 بود همه بچه‌ها در زير ميزهايشان بودند و همگي تا ضخامت استخوان‌هايشان در هم كوبيده شده بودند. آنها مي‌توانستند زنده بمانند اگر در كنار ميزهايشان و در راهروي بين ميزها دراز مي‌كشيدند. كاري كه انجام داده بودند غيرمعقول و غيرضروري بود و در تعجب بودم كه چرا آنها در راهروها نبودند. من آن موقع نمي‌دانستم كه به آنها گفته شده‌بود كه خود را زير چيزي پنهان سازند.
به‌سادگي مي‌توان دريافت، هنگامي‌كه ساختمان‌ها تخريب مي‌شوند وزن سقف كه بر روي اشياء و مبلمان فرود مي‌آيد، آنها را درهم مي‌كوبد و فضاي خالي‌اي را در كنار آنها ايجاد مي‌نمايد اين فضا همان چيزي است كه من به آن مثلث حيات (Triangle Of Life) مي‌گويم هر اندازه اشياء بزرگتر و محكم‌تر باشند كمتر فشرده مي‌شوند و هر اندازه كمتر فشرده شوند فضاي خالي كه احتمال زنده ماندن افرادي را كه به آن پناه مي‌برند بيشتر مي‌شود. يك بار ديگر مي‌توانيد ساختمان فرو ريخته را در تلويزيون نگاه كنيد مثلث‌هايي را كه شكل گرفته‌اند را شمارش كنيد. آنها در اكثر نقاط وجود دارند و از معمول‌ترين اشكالي هستندكه در داخل آوارها به راحتي مي‌توانيد مشاهده نماييد.
من كاركنان سازمان آتش‌نشاني شهر (Trujillo تروجيلو(با جمعيتي 750،000 نفري)) را براي چگونه زنده ماندن و محافظت و نجات خانواده‌هايشان در هنگام وقوع زلزله آموزش دادم. رئيس آتش‌نشاني شهر(Trujillo تروجيلو) كه خود استاد دانشگاه اين شهر هم مي‌باشد همواره مرا همراهي مي‌كرد و خود گواه حوادث اتفاق افتاده بود. مطلب ذيل گفته او مي‌باشد.
"نام من روبرتو روزالس است هنگاميكه 11 ساله بودم در اثر بروز زلزله سال 1972كه بيش از 70،000 نفرتلفات داشته است، در داخل ساختمان فروريخته بدام افتادم وآنچه باعث نجاتم گرديد مثلث حياتي بود كه در كنار موتورسيكلت برادرم بوجود آمده بود. كليه دوستانم كه در زير ميز يا تخت رفته بودند در زير آنها له شده و جانشان را از دست داده بودند. من مثال زنده‌اي از (Triangle Of Life) مثلث حيات هستم و دوستانم مثالي از (Duck And Cover) (خميده و پنهان شده) كه همگي جانشان را از دست دادند."

 




ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

اصول مدیریت کیفیت و استانداردهای ایزو (ISO)

مقدمه    
   این سند هشت اصل مدیریت کیفیت که در استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای سری ایزو ۹۰۰۰-۲۰۰۰ کاربرد دارد را معرفی می نماید. مدیریت ارشد هر سازمان می تواند از این اصول بعنوان چارچوبی برای راهنمایی سازمان خویش به منظور بهبود عملکرد ها استفاده نماید. این اصول برگرفته از تجارب و دانش متخصصین بین المللی که در کمیته فنی تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت – ISO/TC 176 مشارکت دارند می باشد. این کمیته مسوول توسعه و نگهداری استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ هستند.
برای مشاهده کل مطلب به ادامه بروید 
 


ادامه مطلب...
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

مشاوره سیستمهای مدیریت و کیفیت:

ایزو9001،ایزو 14001،ohsas 18001،iso/ts 16946،efqm،5s،تولید ناب،ایزو 13485،iso 22000

معرفی شرکت تارا سیستم نوین:

شرکت تارا سیستم نوین در سال 1385 تاسیس و فعالیت خود را در زمینه خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه انواع سیستمهای جهانی مدیریت از قبیل مدیریت کیفیت (QMS) ،مدیریت زیست محیطی (EMS)، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHSAS,HSE)، مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) ،مدیریت یکپارچه (IMS) ونیز ارائه خدمات در سایر زمینه هااز قبیل جوایزملی بهره وری،مدل تعالی سازمانی (EFQM)، عارضه یابی،مدل6σ (SIX SIGMA)، 5S وسایر سیستمهای مدیریتی عمومی آغاز نمود. تمرکز این شرکت بر توسعه توانائی ها و قابلیتهای مشتریان از طریق بکارگیری تجربیات برتر کارشناسان خبره و تکنیکهای مدیریتی مدرن است.

چشم انداز شرکت تارا سیستم نوین: سازمانی که نام آن تداعی کننده کیفیتی ناب در عرصه آموزش و مشاوره سیستمهای مدیریتی مدرن است.

کادر شرکت تارا سیستم نوین:
تمامی اعضای کادر شرکت تارا سیستم نوین در حوزه کاری خود افرادی هستند کاملا حرفه ای و صاحب سبک که به انتقال کامل تجربیات و اندوخته های علمی و عملی خود به مشتریان شرکت می اندیشند.
کادر شرکت تارا سیستم نوین ،بر پایه رویکرد کار گروهی و باور عمیق به مفهوم بهبود مستمر و تبادل اطلاعات با یکدیگر، تیمی تمام حرفه ای و کاملا کالیبره ایجاد کرده اند تا مشتریان شرکت را در رسیدن به تعالی سازمانی یاری نمایند.

ماموریت شرکت تارا سیستم نوین:
ماموریت ماحمایت از سازمانها و مشتریان آنهاست. ما از طریق ارائه مشاوره اثر بخش به سازمانها کمک میکنیم تا با رفع مشکلات مدیریتی و سیستمی خود، فعالیتهای ارزش افزا را تقویت کنند.
ماموریت ما افزایش سطح کیفی و یهبود رقابت پذیری محصولات و خدمات سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی، پشتیبانی و ایجاد انگیزه های بهبود مستمردر سیستمهای مدیریت و در نهایت مشاوره در جهت اخذ گواهی نامه های بین المللی در راستای حمایت از تجارت آزاد محصولات در بازار جهانی است.

ارزشهای بنیادی و تجاری تارا سیستم نوین:
ارزشهای بنیادی ثابت و ومطلق:
- صداقت و اخلاق
- احترام به همه افراد
- مسئولیت اجتماعی

ارزشهای تجاری:
- مشتری گرایی
- پیشگامی و پیشتازی
- تقسیم دانش جمعی و یادگیری دائمی
- شفافیت
- اتحاد و کارگروهی

خدمات شرکت تارا سیستم نوین:
کلیه خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بگونه ای کاملا کاربردی،عملی و اثربخش به مشتریان ارائه می شود.این خدمات عبارتند از:

الف – خدمات مشاوره سیستمهای مدیریتی
ب – خدمات مشاوره و پشتیبانی فنی
ج – خدمات آموزشی

الف- خدمات مشاوره سیستمهای مدیریتی :

- سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2000
- سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001
- سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001
- سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ISO 22001 , HACCP
- سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO/IEC 17799 ، ISO 27001
- سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خورو سازی ISO/TS 16949
- سیستم مدیریت کیفیت بر اساس الزامات خاص شرکتهای ساپکو و سازه گستر
- سیستم مدیریت یکپارچه IMS
- سیستم مدیریت کیفیت در صنایع تجهیزات پزشکی ISO 13485
- سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی ISO/TS 29001
- سیستم مدیریت ایمنی،بهداشت شغلی و محیط زیست HSE-MS
- سیستم تایید صلاحیت آزمایشگاههای آزمون و کالیبراسیون ISO/IEC 17025
- سیستم مدیریت کیفیت در صنایع ارتباطی و مخابراتی TL 9000
- سیستم مدیریت موثر فرآیند آموزش ISO 10015
- سیستم سنجش رضایتمندی/مدیریت شکایات مشتریان ISO 10002
- سیستم مسئولیت پذیری اجتماعی SA 8000

ب-خدمات مشاوره و پشتیبانی فنی:
1-سیستمهای مدیریتی عمومی
- مدیریت منابع انسانی
- مدیریت پروژه
- مدیریت استراتژیک
- مدیریت ریسک
- مدیریت دانش
- مدیریت فرایندها
- مدیریت آموزش
- تولید ناب
- ارزیابی رضایت مشتریان (CSM)
- کار گروهی
- نظام کارت امتیاز دهی متوازن (BSC)
- الگو برداری(Benchmarking)
- مهندسی ارزش (V.E)

2-سیستمهای تعالی سازمانی

- جوایز بنیاد کیفیت اروپا ( EFQM)
- جوایز ملی بهره وری ایران
- تنظیم و تدوین اظهار نامه سرآمدی
- مدل تعالی در نظام اداری کشور
- مدیریت کیفیت فراگیر( TQM)

3-سیستمهای تحول در نظام اداری
- مدل جامع تحول
- نظام مشارکت و پیشنهادات
- طراحی ساختار و تشکیلات
- طراحی نظام ارزیابی عملکرد
- اتوماسیون اداری
- طراحی نظام بهره وری
- طراحی فضای اداری
- برون سپاری
- طرح تکریم مشتریان
- عارضه یابی و ارزیابی بر مبنای تحول اداری

4-بهبود عملکرد وσ 6 (Six Sigma)

- نظام شش سیگما (σ 6)
- نظام ساماندهی و آراستگی محیط کار (5S)
- مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کر (BPR)
- مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
- مدیریت زنجیره تامین (SCM)
- ارزیابی کار و زمان

ج-خدمات آموزشی:

1-دوره های آموزشی سیستمهای مدیریتی (ISO 9001,ISO 14001,OHSAS 18001,HACCP و...)

- مبانی، تشریح الزانات و مستند سازی
- ممیزی داخلی

2-دوره های آموزشی سیستمهای مدیریت عمومی
- مدیریت منابع انسانی
- مدیریت پروژه
- مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک
- مدیریت ریسک
- مدیریت دانش
- مدیریت فرایندها
- مدیریت آموزش
- تولید ناب
- ارزیابی رضایت مشتریان (CSM)
- کار گروهی
- نظام کارت امتیاز دهی متوازن (BSC)
- الگو برداری(Benchmarking)
- مهندسی ارزش (V.E)
- نظام شش سیگما (σ 6)
- نظام ساماندهی و آراستگی محیط کار (5S)
- مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کر (BPR)
- مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)


3-مدلهای تعالی و بهره وری
- خود ارزیابی بر اساس مدل EFQM (SAT)
- تربیت ارزیاب بر اساس مدل EFQM (EAT)
- تدوین اظهار نامه (SDT)
- طرح ریزی مسیر سر آمدی بر مبنای مدل EFQM
- چرخه مدیریت بهره وری (مفاهیم-اندازه گیری و تحلیل)

4-ابزارهای مهندسی کیفیت
- سیستم مدیریت هزینه های کیفیت (COQ)
- توسعه عملکرد کیفی (QFD)
- خطاناپذیرسازی (Poka-Yoke)
- طرح ریزی پیشاپیش کیفیت محصول (APQP)
- فرآیند تایید قطعه تولیدی (PPAP)
- طراحی آزمایشات (DOE)
- کنترل آماری فرآیند (SPC)
- تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری (MSA)
- تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خرابی و اثرات آن (FMEA)
- طرح نمونه گیری (Sampling Plan)
- آدیت محصول به روش SQFE

5-سایر دوره ها

- کالیبراسیون عمومی
- طراحی پنل گیج
- طراحی جیگ و فیکسچر
- Chart Of Telorances
- برنامه ریزی تولید
- برنامه ریزی تامین مواد MRP




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:مشاوره سیستمهای مدیریت و کیفیت:,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

انواع استانداردهای ایزو

  استاندار ISO ۹۰۰۰

استاندار ISO ۱۴۰۰۰             

استاندار OHSAS ۱۸۰۰۱ 

استاندار ISO ۲۲۰۰۰

استاندار ISO /IEC ۱۷۰۲۰

استاندار ISO /IEC ۱۷۰۲۵

استاندار ISO/TS ۱۶۹۴۹

 استاندار HACCP

 استاندار IMS و HSE 

برای مطالعه به ادامه مطلب بروید »»»

 


 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:انواع استانداردهای ایزو,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

ارتباط استاندارد ایزو ۲۰۰۸ : ۹۰۰۱ با ۱۴۰۰۱ : ۲۰۰۴ (قسمت ۱ول)


ارتباط استاندارد ایزو ۲۰۰۸ : ۹۰۰۱  با ۱۴۰۰۱ : ۲۰۰۴


قسمت اول

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ یک سیستم مدیریت زیست محیطی که می‌تواند به عنوان بخشی از سیستم‌های جامع مدیریت به حساب آید.
این سیستم شامل ساختار سازمانی، فعالیت‌های طرح‌ریزی، تعریف مسوولیت‌ها، تعیین روش‌ها و فرآیند‌ها و همچنین در اختیارگیری منابع لازم برای تهیه، اجرا، بازنگری و حفظ خط مشی زیست‌محیطی سازمان است. این استاندارد مسأله اصلی فرآیند تولید و به عبارتی پشت پرده عرضه یک کالا است، نه خود کالا. در واقع این گواهینامه به واحدی اعطا می‌شود که در درازمدت برنامه‌های عملی برای کمک به پاکیزه ماندن محیط ‌زیست داشته باشد و آنها را به درستی اجر کند. برای بگارگیری توأم این استاندارد با استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸باید ارتباط بین بندهای دو استاندارد به صورت کامل مشخص گردد برای این منظور ارتباط اجزای این دو استاندارد به صورت یک جدول که ترجمه پیوست الف استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ می باشد برای مطالعه دوستان آورده می شود.


ادامه مطلب...
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

ارتباط استاندارد ایزو ۲۰۰۸ : ۹۰۰۱  با ۱۴۰۰۱ : ۲۰۰۴ 


قسمت دوم


::::::::برای مشاهده  به ادامه مطلب بروید ::::::

 

ادامه »»»

 




ادامه مطلب...
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

گذری بر مراحل اجرایی و الزامات OHSAS

 

(OCCUPATIONAL HEALTH SAFETY ASSESSMENT  SERIES)

 

سهیلا شریفی – کارشناس بهداشت حرفه ای – مرکز بهداشت شهرستان سنندج

 

امروزه در پرتو رعایت قوانین و مقررات ،وضعیت محیط های کاری کاملاً تغییر یافته است و کارگران به خوبی از حقوق خود آگاهی دارند اما آنچه که از بعد انسانی قابل تامل می باشد این است که پرداخت خسارت به کارگرآسیب دیده تمام ماجرا نیست بلکه باید حوادث ، خطرات و اتفاقات منجر به آسیب های جانی و خسارات مالی را به شناسایی کرد وبه کمک علم و تکنولوژی شرایط ایجاد آن را حذف نمود استاندارد مختلفی در رابطه با مسائل ایمنی و بهداشت کار وجود دارد که رعایت آنها به ایجاد شرایط ایمنی در محل های کار کمک می نماید.

 

 

در سال 1998 میلادی ، پس از تبادل نظر بین نمایندگان شرکتهای مختلف گواهی دهنده اساس تدوین یک استاندارد فراگیر برای اعمال مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ریخته شد و یک گروه کاری متشکل از کارشناسان امر ماموریت یافتند که این استاندارد را تدوین کنند این گروه تحت نظر BSI  (انستیتو استاندارد بریتانیا ) مشغول به کار شد و نهایتاً مجموعه BSI-OHSAS 18001در سال 1999 تدوین یافت.

 

ویژگیهای عمده سیستم ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001

 

·         در کلیه واحدهای صنعتی ،خدماتی و تجاری قابل اجرا می باشد.

 

·         به راحتی قابل ممیزی است.

 

·         انطباق شرایط حاکم بر محیط کار با الزامات سیستم

 

·         به همان روش ISO14001  اجرا و دارای همان عناصر است.

 

·     یکی از ویژگی های  OHSAS این است که در جهت صیانت از نیروی انسانی و در واقع به منظور ارج نهادن به مقام و منزلت انسان ها می کوشد و پر واضح است که هر کارگاهی تمایل به استقرار این سیستم در واحد های تحت پوشش خود داشته باشد بیانگر این واقعیت خدا پسندانه است که مدیریت کارگاه به سلامتی و ارزش نیروی انسانی تحت سرپرستی خود علاقمند بوده و ایمن بودن محیط کاربرای کارکنان خود را از تعهدات خود می داند و این غایت اندیشه سالم مدیران پیشتاز مدیریت مدرن است.

 

·     در سیستم OHSAS تجهیزات و تاسیسات و حفاظت از آنها نیز مد نظر قرار گرفته و منابع مادی سازمان را از نیروی انسانی جدا نمی داندو آنرا در اولویت دوم برای حفظ ونگهداری آنها قرار می دهد.

 

·     در سیستمOHSAS  به ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی نیز تاکید شده است.و در این راه میکوشد بیشتر محیط را با شرایط بدنی انسانها منطبق نماید.

 

عناصر استاندارد OHSAS18001

 

 

عناصر OHSAS18001شبیه عناصر ISO14001است مانند:

 

·         توسعه دادن قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت شغلی

 

·         شناسایی خطر و ارزیابی ریسک

 

·         تشخیص نیازهای قانونی

 

·         تدوین هدفهای ایمنی وبهداشتی OHS

 

·         ایجاد یک برنامه OHS

 

·         آماده کردن کارکنان

 

·         اجرای اندازه گیریهای کنترل OHS

 

·         برنامه ریزی اضطراری

 

·         کنترل ثبت واسناد

 

·         برنامه های ممیزی داخلی

 

·         اقدامات پیشگیرانه واصلاحی

 

·         مدیریت مشارکتی و مرور مدیریت

 

مراحل برقراری سیستم OHSAS18001

 

 

روند برقراری سیستم مدیریت OHSAS18001   ذاتا ًهمان فرایند استفاده شده جهت اجرای سیستم ISO14001  است.

 

  • اولین گام برای استقرار این سیستم ،تصمیم مدیریت سازمان است که بر مبنای یک سری مطالعات و بررسی های جامع انجام می گیرد.

     

  • مرور مقدماتی برنامه های موجود وسیستم ها

     

  • شناسایی خطرات و قوانین و آیین نامه های قابل اجرا

     

  • توسعه روش های جدید

     

  • آماده سازی کارکنان وایجاد جو سالم در بین کارکنان وجلب مشارکت آنان در برنامه

     

  • انتخاب مشاور از شرکت گواهی دهنده بعنوان مدیر پروژه و یک نفر نماینده مدیریت در سیستم OHSAS

     

  • سازماندهی پروژه

     

خط مشی OHSAS18001

 

خط مشی OHSAS18001 سازمان بیانیه ای است که با رعایت الزامات مندرج توسط مدیریت ارشد تدوین می شود و از طریق مختلف به سطوح مختلف سازمان ابلاغ می شود.

 

خط مشی هرسازمان به دلیل متفاوت بوده نوع خطرات و مشکلات ایمنی وبهداشتی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. به عبارت دیگر از آنجاییکه مطالب مندرج در خط مشی تعهد اور است خط مشی هر سازمان مختص آن سازمان بوده وقابل کپی کردن نمی باشد.

 

خط مشی باید:

 

 

1.       با ماهیت واندازه ریسک ایمنی و بهداشت شغلی سازمان مناسب باشد.

 

2.       حاکی از تعهد مدیریت ارشد سازمان به بهبود مستمر باشد.

 

3.       این تعهد  را پوشش دهدکه سازمان با ضوابط ومقررات جاری ایمنی وبهداشت شغلی و سایر الزامات انطباق دارد .

 

4.       مستند شود وبه اجرا در آید و مستمر باشد.

 

5.       برای کلیه کارکنان لازم الاجرا باشد.

 

6.       بطور مرتب بازنگری شود.

 

موارد زیر در هنگام تدوین خط مشی باید مورد توجه قرار گیرد:

 

·     خط مشی OHSAS18001 خط مشی کیفیت یا خط مشی زیست محیطی سند هویت سازمان است باید سعی شود سلیس،روان ،یکدستو عاری از اغلاط املایی تایپی و انشایی باشد.

 

·         بازنگری آن را امری واجب بدانیم.

 

·         کارکنان را بامفاهیم آن آشنا سازیم.

 

شناسایی قوانین و الزامات آن در OHSAS18001

 

مدیریت ارشد سازمان بایستی کلیه قوانین ،آیین نامه ها و دستورالعملهای مرتبط که قابل اطلاق بر فعالیت سازمان است را به مرحله انطباق و اجرا در آورد.

 

قوانین ،مقررات و ضوابط مرتبط با OHSAS  با مراجعه به سازمانها ،استانداردها یا مراجع قابل استخراج است.

 

روش های شناسایی خطرات

 

از روش های متداول شناسایی خطرا ت موجود در محیط های کاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

1.       FMEF

 

2.       HAZOP

 

3.       WI

 

4.       PHA

 

و...

 

امید است با توجه به حفط سلامت نیروی مولد جامعه ایجاد سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای روز به روز در جامعه ما پر رونق تر گردد. و از حد شعار خارج وبه مرحله عمل در آید.




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:گذری بر مراحل اجرایی و الزامات OHSAS,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

  مزايا و دستاوردهاي بکارگيري استاندارد ايزو 14001

 - حفاظت از محيط زيست و پيشگيري از آلودگي .

 - صرفه جويي در مصرف انرژي و بکارگيري انرژي هاي تجديد پذير .

 - تقليل ضايعات و کاهش اثر ضايعات .

 - استفاده از روش هاي بازيافت بمنظور استفاده مجدد از مواد .

 - کاهش هزينه ها و سودآوري بلند مدت در سازمان  .

- بهبود ارتباطات درون و برون سازماني .

 - ارتقا بهره وري .

 - شناسايي پيامدهاي زيست محيطي .

 - در دسترس بودن اطلاعات کافي جهت تعيين پيامدهاي واقعي و تصميم گيري جديد .

 - اطمينان خاطر از آمادگي و واکنش مناسب کارکنان در وضعيت هاي اضطراري .

 - افزايش شانس بقا و ادامه عمليات سازمان در وضعيت هاي اضطراري .

 تعهدات اساسي در استاندارد ايزو 14001 :

 - بهبود مستمر .

 - پيشگيري از آلودگي .

 - تبعيت از قوانين و مقررات و ساير الزامات .




ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

اصول ممیزی بر اساس استاندارد ایزو 19011:2002

 

 

استاندارد ISO19011:2002  راهنمایی هایی را برای مدیریت کردن (اداره کردن) برنامه های ممیزی، انجام ممیزی های داخلی و بیرونی در مورد سیستم ها و ابزارهای مدیریتی و مهندسی و همچنین شایستگی (صلاحیت) و ارزشیابی ممیزان، ارائه می نماید. قصد بر آن است تا راهنمایی های ذکر شده در این استاندارد بین المللی برای گستره وسیعی از استفاده کنندگان بالقوه، از جمله ممیزان، سازمانهای در حال اجرای سیستم‌ها و ابزارهای مدیریتی و مهندسی، سازمانهایی که ملزم به انجام ممیزی بر مبنای قرارداد هستند و همچنین سازمانهایی که در امر آموزش یا تائید شایستگی ممیزان، گواهی کردن/یا ثبت کردن سیستم ها و ابزارهای مدیریتی و مهندسی ، نهاد تائید صلاحیت یا استاندارد کردن در حیطه ارزیابی انطباق دخیل هستند، کاربرد داشته باشد.

همان طور که گفته شد این استاندارد بین المللی راهنمایی های را در مورد اصول اساسی ممیزی، مدیریت کردن (اداره کردن) برنامه های ممیزی، انجام ممیزی های سیستم مدیریت و همچنین راهنمایی هایی جهت شایستگی ممیزان سیستمهای مدیریت ارائه می دهد. این استاندارد برای کلیه سازمانهایی که به انجام ممیزی‌های داخلی یا بیرونی در رابطه با سیستم مدیریت یا مدیریت کردن برنامه ممیزی نیاز دارند، کاربرد دارد.

بکارگیری این استاندارد در انجام سایر انواع ممیزی ها نیز عموماً امکان پذیر است، مشروط بر آنکه در چنین مواردی ملاحظات لازم برای شناسایی شایستگی مورد نیاز برای اعضاء تیم ممیزی مد نظر قرار گیرد.

مفهوم ممیزی



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:اصول ممیزی بر اساس استاندارد ایزو 19011:2002,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

هودهای شیمی

هود شیمی نخستین سد محافظ برای کارکنان و محیط آزمایشگاه در هنگام کار با مواد خطرناک شیمیایی است. به عنوان یک قاعده کلی، هنگام کار کردن با موادی که به طور محسوس فرار هستند، یا جزء مواد فوق العاده خطرناکی هستند که اصلی ترین روش ورود  آنها به بدن از طریق تنفس است، باید از هود شیمی استفاده کرد.
تمام هودهای شیمی باید بطور سالانه بازبینی شده و تأییدیه صحت کارکرد داشته باشند.
رعایت اصول بیان شده ذیل هنگام استفاده از هود ضروری است : (برگه اطلاعات باید روی هود نصب باشد)
• فقط موادی در فضای کار، زیر هود قرار گیرد که برای انجام آزمایش به آن نیاز است زیرا بهم ریختگی و شلوغ بودن سبب اختلال جریان هوا و افزایش خطر برای کارکنان  آزمایشگاه خواهد شد.
• هنگام کارکردن، شیشه محافظ جلویی در پائین ترین حالت قرار داشته باشد.
• ظروف حاوی مواد شیمیایی حداقل 15 تا 20 سانتیمتر از دریچه ورودی فاصله داشته باشند.
• قبل از شروع بکار، کنترل شود که فن تهویه هوا سالم باشد. (جریان هوا برقرار باشد)

 

                                          


قبل و بعد از کارکردن با پرکلریک اسید ‹‹ HClO4 ›› در زیر هود، باید فضای داخل هود شسته و خشک شده باشد. زیرا در هودی که با پرکلریک اسید کار شده باشد امکان تجمع نمکهای پرکلرات به صورت پودر بسیار ریز در اگزوز خروجی وجود دارد و نمکهای پرکلرات ممکن است منفجر شوند.

 
- تهویه هوا

یکی دیگر از روشهای کاهش خطرات ناشی از مواد شیمیایی موجود در هوا، استفاده از سیستمهای تهویه هوا است، که با توجه به محیط های کاری مختلف می تواند انواع گوناگونی داشته باشد. نکته مهم در مورد این سیستمها بازبینی دوره ای و تأییدیه صحت کارکرد آنها توسط مسئولین فنی ذیربط می باشد.
 
دوش و چشم شوی اضطراری

براساس استاندارد OSHA C ]، 151 ،1910[ ، لازم است دوش ها و چشم شوی های اضطراری در مکانهایی که امکان پاشیدن مواد خورنده (Corrosive) به بدن یا چشم وجود دارد نصب شود.
- موقعیت نصب دوش و چشم شوی نسبت به محلی که با مواد خطرناک شیمیایی کار می شود نباید بیشتر از 22 متر یا 10 ثانیه زمان برای رسیدن به آن باشد.
- مکان نصب دوش و چشم شوی اظطراری باید کاملاً مشخص و در معرض دید قرار داشته باشد.
- چشم شوی باید هفته ای یکبار بازبینی شود و با بازکردن جریان آب آن ذرات احتمالی تخلیه و شستشو شود.
- به منظور جلوگیری از ورود ذرات معلق به خروجی های چشم شوی، نباید درب پوش نازلها برداشته شود.

تجهیزات ایمنی فردی (PPE) Personal Protective Equipment

تجهیزات ایمنی فردی که سدّ اولیه محافظت محسوب می شوند، به وسایلی اطلاق می شود که شخص را در مقابل استنشاق مواد خطرناک یا هر گونه تماس بدن با آنها محافظت می کند.
 
الف- تجهیزات متداول

روپوش آزمایشگاه :
 
 به منظور محافظت لباسهای شخصی از آلوده شدن یا پاشیدن مواد شیمیایی به آنها باید روپوش پوشیده شود.
هنگام کارکردن با حجم زیادی از اسیدهای قوی (یا موارد مشابه) باید از پیش بند پلاستیکی مخصوص و محفاظ کفش استفاده شود.

کفش :

در آزمایشگاه نباید از دمپائی یا کفشی که رو باز است استفاده کرد. پوشیدن کفش های رو بسته، پاها را در مقابل ریختن احتمالی مواد شیمیایی یا سقوط اجسام محافظت می کند.

عینک :

عینک یا محافظ صورت را باید هنگام کار کردن با مواد شیمیایی روی سکوهای آزمایشگاه یا هود شیمی استفاده کرد. استفاده از عینک یا محافظ، چشمها و صورت را در مقابل خطر احتمالی پاشیدن مواد شیمیایی ناشی از انفجار یا واکنشهای شدید محافظت خواهد کرد.

ب- انواع دستکشها

انتخاب دستکش مناسب با توجه به نوع ماده شیمیایی بسیار مهم است. زیرا هر دستکشی برای کارکردن با تمام مواد شیمیایی یا موقعیت ها مناسب نیست.
نکات مهم هنگام استفاده از دستکش ها
• به راهنما یا پیشنهاد کارخانه سازنده ماده شیمیایی جهت انتخاب دستکش مناسب مراجعه کنید.
• در صورت پاره شدن دستکش حین کار، بلافاصله آن را تعویض کنید.
• هنگام تعویض دستکش ها و بعد از اتمام کار دستها را باید شستشو داد.

 
ج-  ماسکها

زمانی که استفاده از هود شیمی امکان پذیر نیست باید از ماسک محافظ استفاده کرد.
انتخاب صحیح نوع ماسک باید با توجه به نوع ماده شیمیایی (غبار- بخار) انجام شود.
قبل از شروع به کار کنترل شود که اندازه ماسک مناسب صورت باشد، در این صورت از کارکرد صحیح آن می توان مطمئن بود.
ریختن مواد شیمیایی در آزمایشگاه
بعضی مواقع بطور سهوی یا پافشاری بر یک ایده و روش کار ناصحیح، ممکن است باعث بروز حادثه در آزمایشگاه شود. عمده ترین حادثه در آزمایشگاه ریختن مواد شیمیایی است.
 دستورات ذیل در صورتی که میزان ماده شیمیایی ریخته شد کم باشد باید انجام شود.
• افراد حاضر در آزمایشگاه را بلافاصله مطلع کنید.
• از استنشاق بخارات ماده ریخته شده اجتناب کنید.
• از تجهیزات ایمنی فردی مانند محافظ چشم و صورت، دستکش و لباس استفاده کنید.
• ماده ریخته شده را در یک مکان کوچک محدود کنید.
• از مواد مناسب برای خنثی کردن و جذب اسیدها و بازهای معدنی استفاده کنید.
• باقیمانده بی اثر را جمع آوری کرده و بعد از قرار دادن در ظرف مناسب به همراه پسماندهای شیمیایی معدوم کنید.
• برای سایر مواد شیمیایی، می توان از بسته های مخصوص جمع آوری یا جاذب مناسب یا ماسه خشک استفاده کرد.
• بعد از جمع آوری ماده ریخته شده، سطوح با آب شسته شود.
در صورتیکه میزان ماده شیمیایی ریخته شده زیاد باشد انجام اقدامات زیر ضروری است.
• کمک به اشخاص مصدوم یا آلوده شده با مواد شیمیایی، برای خارج کردن آنها از محیط آلوده.
• در صورتیکه مواد ریخته شده قابل اشتعال هستند، تمام منابع حرارتی و شعله ها باید خاموش شود.
• برای پیشگیری از سرایت به سایر فضاها، تمامی درب ها بسته شود.
• اطلاع به افراد ذیصلاح برای انجام اقدامات اورژانسی.
 
پسماندهای شیمیایی

تمام آزمایشگاهها باید دستورالعمل مربوط به شیوه صحیح امحاء پسماندهای شیمیایی را رعایت کنند. بنابراین ضروری است تا یک برنامه مدیریتی صحیح جهت پسماندهای شیمیایی به مورد اجرا گذاشته شود.
اصول نگهدری و جابجایی پسماندهای شیمیایی
• درب ظروف نگهداری پسماندهای شیمیایی باید همیشه بسته باشد.
• ظروف حاوی پسماندهای شیمیایی باید حتماً برچسب داشته باشند. بر روی برچسب باید حتماً کلمه پسماند و نام ماده شیمیایی قید گردد. (مثال پسماند- کلروفرم)
• به منظور پیشگیری از شکستن و ریختن پسماندهای شیمیایی، ظروف شیشه ای حاوی این مواد را روی زمین و در جایی که امکان صدمه به آن وجود دارد قرار ندهید. درصورتیکه مجبور به این کار هستید ظروف شیشه ای را در یک ظرف مطمئن دیگر قرار دهید.
• پسماندهای شیمیایی را مدت زمان طولانی در آزمایشگاه نگهداری نکنید. (حداکثر بعد از 30 روز به شیوه صحیح معدوم گردد).
مواد شیمیایی تولیدشده در آزمایشگاه
برای شناساییی مواد شیمیایی سنتز شده در آزمایشگاه و جلوگیری از خطرات احتمالی آنها، باید دستورالعملهای ویژه و تجهیزات ایمنی مناسب تدارک دیده شود.
براساس نوع ماده شیمیایی تولید شده ای که قرار است در آزمایشگاه استفاده شود، پیش بینی های ویژه باید بعمل آید.
الف- استفاده از ماده شیمیایی تولید شده ای که خطرات آن کاملاً شناخته شده است.
 کارکردن با مواد شیمیایی سنتز شده ای که خطرات آن کاملاً شناخته شده است (مثلاً خاصیت سرطان زایی یا سمیت دارند) هنگام باید انجام شود که :
- اولاً کارکنان و دانشجویان آموزش مناسب و لازم را در زمینه استفاده از این مواد دیده باشند.
-  ثانیاً تجهیزات ایمنی فردی (PPE) در آزمایشگاه مهیا باشد و همچنین در صورت امکان از شیوه های مهندسی مهار خطر استفاده گردد.

 
 
شیوه های مهندسی مهار خطر، سبب کاهش یا حذف خطرات شیمیایی یا فیزیکی در محیط کار می شود که به یکی از روشهای ذیل ممکن است انجام شود.
1- حذف  فنون، روش کارها یا مواد خطرناک (Elimination)
2- جایگزینی فنون، روشها و مواد کم خطر یا بی خطر با موارد خطرساز ( Substitution)
3- جداسازی کارکنان از خطرات (  Segregation)
4- محصور کردن خطرات (  Enclosure)
5- تهویه محیط کار و منشاء آلودگی ها (  Ventilation)
6- تعمیر یا تعویض تجهیزات و ماشین آلات معیوب (  Repair or Replacement)

 

ب- استفاده از ماده شیمیایی تولید شده ای که خطرات آن شناخته شده نیست.
مواد شیمیایی ای که سنتز شده اند و خطرات آنها ناشناخته است باید به عنوان مواد خطرناک ویژه(PHS) در نظر گرفته شده و با روش آن مواد با آنها کارکرد (مانند مواد، موتاژن، کارسینوژن، تراتوژن، سموم و ...).
مسئول آزمایشگاه موظف است خطرات بالقوه ماده شیمیایی تازه سنتز شده را به شیوه مناسب تعیین کند تا براساس آن تجهیزات ایمنی فردی و روش مهندسی مهار خطر مناسب استفاده شود.

لینکهای مفید در زمینه ایمنی مواد شیمیایی

http://www.itcilo.it/actrav/actrav-english/telearn/osh/ip/risky.htm
http://www.itcilo.it/actrav/actrav-english/telearn/osh/kemi/ctmmain.htm
http://www.itcilo.it/actrav/actrav-english/telearn/osh/kemi/scan/sandhm.htm


تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:هودهای شیمی,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

ایمنی انبار

ایمنی انبار

 

1. مقدمه

2. احداث انبارها

3. کف انبار

4. سقف انبار

5. طبقه بندی کالا در انبار

6. اصول اساسی در چیدمان کالا

7. وسایل و تجهیزات مورد استفاده در نگهداری کالا در انبارها

8. پالت

1-8. انواع پالت ها

2-8. انواع پالت چوبی

3-8. پالت فلزی

4-8. پالتهای پلاستیکی

5-8. باکس پالت

9. قفسه ها

10. خرک

11. انبارداری کیسه ها

12. انبار کردن بشکه ها و ظروف محتوی مایعات خطرناک

13. ویزگی های انبارهای مواد شیمیایی و سموم

14. تقسیم و طبقه بندی مواد شیمیایی

15. نگهداری و انبار انواع مواد مواد شیمیایی

16. علائم مشخصه برای وسایل و ظروف

17. نکات ایمنی در نگهداری مواد شیمیایی

18. حمل و نقل مواد شیمیایی 

19. نکات ایمنی در حمل و نقل مواد شیمیایی

20. ایمنی حمل و نقل دستی و مکانیکی بار

1. مقدمه

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:ایمنی انبار,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی