شيلنگ
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

شيلنگ     

 

رعايت نكات ايمني در خصوص استفاده از شيلنگهاي مناسب براي اتصال وسايل گاز سوز به لوله كشي گاز از اهميت ويژه و حساسي بر خوردار مي باشد وچنانچه اين موارد ناديده گرفته شده و يا كم اهميت شمرده شوند در نهايت باعث بروز اتفاقات ناگوار خواهند بود.لازم است قبل از اينكه وسيله گاز سوز خود را به سيستم لوله كشي گاز وصل نماييد به چند نكته مهم توجه داشته باشيم:

شيلنگهاي لاستيكي معمولي در برابر مواد نفتي و گازي به سرعت فاسد مي شوند،به همين دليل براي وصل كردن اجاق گاز و ساير وسايلي كه استفاده از شيلنگ براي اتصال آنها به سيستم لوله كشي گاز مجاز شناخته شده،بايد از شيلنگهاي لاستيكي تقويت شده(فشار قوي)كه مخصوص گاز ساخته شده است استفاده نمود.

براي وصل كردن بخاري از شيلنگ فشار قوي استفاده كنيد.

طول شيلنگ گاز هرگز نبايد حد اكثر از يك و نيم متر بيشتر باشد.

  شيلنگ گاز هرگز نبايد در معرض حرارت اجاق گاز و ساير وسايل گاز سوز قرار داشته باشند.شيلنگهاي لاستيكي را بايد هر چند ماه يكبار مورد بازديد قرار داد تا اطمينان حاصل شود كه شيلنگهاي مورد استفاده سوراخ نشده و ترك بر نداشته و از محل بست بريده نشده باشند.

به شما هشدار مي دهيم :

  از شيلنگهاي طويل براي رسانيدن گاز به نقاط مختلف ساختمان استفاده نكنيد .

بست

 براي محكم كردن شيلنگهاي گازي كه،از يك طرف به وسايل گاز سوز و از طرف ديگر به لوله كشي گاز وصل هستند حتماً بايد از بستهاي فلزي استفاده شود.

   
 

پيچاندن سيم يا هر چيز ديگري به جاي بست،باعث بريده شدن يا جدا شدن شيلنگ مي شود و به خوبي و به طور محكم نمي تواند شيلنگ را نگه دارد كه در هر دو صورت باعث نشت گاز خواهد شد.

   

پس از استفاده از بستهاي فلزي،با استفاده از كف صابون اطمينان حاصل نماييد كه گاز از محل اتصال و يا از بدنه خود شيلنگ به بيرون نشت نمي كند. نحوه آزمايش را در قسمتهاي بعد مطالعه نماييد.

تو صيه مي كنيم:بدون استــفاده از بست براي محـكم كردن شيــلنـگ گاز،هرگز از وسيله گاز سوز استفاده نكنيد.

   

آموزش نشت گاز

بعد از وصل نمودن وسيله گاز سوز به سيستم لوله كشي گاز و قبل از شروع به استفاده از وسيله گاز سوز حتماً مي بايستي آزمايش نشت گاز را انجام دهيد.

براي انجام آزمايش نشت گاز در يك ظرف مقداري آب ريخته وبه آن صابون يا مايع ظرفشويي و يا پودر اضافه كنيد. بعد آنرا به وسيله اسفنج(ابر)بر روي محلهاي اتصال بست ،به وسيله گاز سوز و همچنين محل اتصال بست با لوله كشي گاز و سپس بر روي شيلنگ يا لوله گاز بكشيد.چنانچه بر روي هر يك از آنها حباب تشكيل شد نشان دهنده نشت گاز است. چنانچه به هنگام آزمايش متوجه نشت گاز شديد فوراً شير مصرف آن وسيله گاز سوز را ببنديد و به بررسي و رفع علت اقدام نماييد.

   

لوله فلزي لوله كشي گاز در منزل نيز بايد هر چند وقت يكبار بازديد گردند تا در صورت زخمي شدن يا كنده شدن رنگ روغني آنها،مجدداً رنگ آميزي گردند.


 

 





تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:شيلنگ ,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی